torsdag 10. desember 2009

For Obama?

Idag har det vært utdeling av Nobels fredspris. Som sikkert de fleste har fått med seg, var det Obama som ble plukket ut i år. Og diskusjonene har vel nesten ikke vært større, er hvertfall først nå jeg hører masse om fredspris saken.


Personlig syns jeg det er greit at den Amerikanske presidenten fikk fredsprisen. Han har gode holdninger og gir folk håp. Han har også masse respekt. Men, han har jo ikke gjort stort ennå da, og får nå et ekstremt press. Skal ikke være lett å være verdens mektigste mann, stakar. Men jeg syns takler presset bra, med å si at dette er noe vi må gjøre sammen. En mann kan jo ikke redde hele verden.


En annen ting jeg reagerer litt på, er alle pengene som er blitt brukt, for at han skal være her et døgn. Her driver komunene å trapper ned på penger til Helse sektoren, men vi kan bruke flere millioner på å få en mann hit for et døgn. Jaja. Sånn er Norge, og det har vel sikkert noen smarte forklaringer, og øremerkede penger og slikt. MEN...


Jess, saken er nå hvertfall at klassen min og meg tok turen til Oslo. Dagen startet med at Anders klarte å knuse en rute på bussen, da sidedøren ikke ville lukke seg. Det endte opp med en times venting, før vi måtte kjøre personbiler.


Vel fremme i Oslo trasket vi opp til festningen for å se talene, som foregikk i rådhuset. Da Obama var på slutten av talen gikk vi til inngangen av rådhuset. Angret bittert på at ikke pressekortet fra Bangla lå i veska. Er jo lov å prøve seg, men det ligger beklageligvis igjen i Ekornstien. Jaja, ikke stort å gjøre med det. Men jeg fikk nå delvis med meg at kongefamilien og presidenten kom ut av bygningen. Kan desverre ikke skryte på meg noe bilde av presidenten. Med mitt 50mm objektiv, trenger jeg å komme ganske nærme, noe de sikkerhetsvaktene merkelig nok nektet meg.



 
Guro ble intervjuet av radioen


Det ble noen timer fri før fakkeltog. Pliktoppfyllende som jeg er, gikk jeg i toget for dem som støtter Obama. Guro og Sus skulle være lure å ta en snarvei for å komme raskere frem, noe som endte med at vi var de siste fra vårt tog på plassen. Fint. Spesiellt når du rekker 162cm over bakken, og alle andre er store kjemper. Vi sleit en tanke med utsikten for å si det sånn. Men vi hørte nå hvertfall jubelen da kjent folkene kom ut på balkongen til Grand hotel.









































Småfurt fant jeg ut at jeg skulle gå inn i demostrasjonstoget, og ta litt bilder. Der var det et stort antall maks engasjerte mennesker, som mente at Obama virkelig ikke fortjente fredsprisen.







































































Fikk melding om at klassen skulle møtes igjen på National teateret, så da var det bare å ta beina fatt igjen. Jeg løp inn på Narvesen for å få meg en kaffe latte, og til min store glede hadde de kinder adventskalenderen til halv pris! Så da ble det visst plutselig en tredje kalender på meg, og masse god sjokolade!


Da er det på tide å ta kvelden. Good night.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar