torsdag 19. mai 2011

Cesar Millan Live!


Blogger har vært nede en stund og ikke villet poste innleggene mine. Så da legger jeg ut nå, dette ble skrevet torsdag 12mai:) 

Igår var jeg så heldig at jeg fikk lov til å være med Roger og Betina til spektrum for å se Cesar Millan. For en mann! Ingenting er mer gøy en skikkelig hundenerd humor, haha! Av alt det han sa er det 2 ting jeg sitter igjen med, som jeg skal bruke på Taiko og meg selv, eller for oss blir kanskje bedre å si. Som Cesar sier er det menneskene han må ta tak i deretter hunden, så det er altså 2 ting JEG må bli mer oppmerksom på eller jobbe med.



Nemlig å se Taiko sine soner. Altså sosiale og intim soner. Jeg vet med meg selv at jeg kan finne på å presse Taiko til å være sosial, ikke bra. Så dette skal jeg slutte med, jeg skal lese hva som er greit for han og ikke trampe over hans grenser eller hvordan jeg skal si det. Vil han ikke være sosial må det være greit!



Den andre tingen vet jeg svært godt om, men jeg trenger alltid en påminnelse. Men skal innrømme at det gikk opp et lite lys for meg igår om hvor MYE det faktisk har å si! Det jeg snakker om er sinnstemning eller energi eller hva det nå enn heter på norsk. Altså det å klare å holde seg rolig. Jeg, som mange vet er en lettpåvirkelig person som fort lar meg stresse, eller det koker i hodet mitt som noen liker å si. Og det er jo fryktelig dumt på en agility bane..
Eller sikkerhet, er jeg sikker på at han gjør det han skal, så gjør han nok det. Går jeg og tenker på at han ikke kommer til å komme når jeg eksempel roper på han, så er det nok det som skjer. Vi fikk streng beskjed om at det ikke går ann å lyve for hunden. De er jo så fantastisk flinke til å lese kroppspråk, noe som ikke alltid er til oss menneskers fordel. Så tenk positivt og hold deg rolig!



Ord som stadig gikk igjen og igjen var:

Tillit
Respekt
Kjærlighet



Jeg har funnet ut at jeg skal lese bøkene hans og sette meg mer inn i hvordan han jobber. Liker måten han leser hunder på og selv bruker et kroppspråk de forstår.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar