tirsdag 29. september 2009

Global i Paris...

20.09

Dagen starter med pakking. Planen var å gjøre det før avreise dagen, men sånn ble det ikke. Heldigvis tok ikke pakkingen mer enn en halv time. Tro det eller ei, jeg som pleier å bruke en hel dag. Etter middag som var kl 12 for anledningen, pakket vi koffertene våre i hengeren til den lille minibussen og satte nesa mot Gardemoen.

I bussen hadde jeg tatt med meg internett. Det var jo VM i agility i helgen! Etter at jeg begynte å bli kvalm fikk Cheese og Eirik låne dataen, og sang for oss. Pent? Neeh..

Vel fremme på gardemoen sjekket vi inn bagasjen, deretter var det tid for å finne nytt headset til iPoden min og minnekort. Pengene går fort!

Vi kom oss på flyet, jeg satt på rad med Therese og Anders. Den 2 timers lange turen gikk ganske fort, med menn som hater kvinner lydboka. Nå er den ferdig, så da har jeg så klart begynt på nr 2.

Vel fremme i Paris tok vi metroen til hotellet. Vi fikk 15min på å freshe oss litt opp før vi skulle se litt av byen. Eifeltårnet here we come. Etter å ha flydd rundt å tatt bilder, møtt på fulle fransker og spist pannekake med sjokoladepålegg, gikk turen tilbake til hotellet.

21.09

Kl 8 skulle vi møtes nede i hovedinngangen på hotellet. Vi kjøpte 5 dagers billett på metroen, og gikk til en park. Her fikk vi utdelt en knvolutt hver med navnet vårt på. Ingen skjønte noe, helt til Ivar sier at vi skal legge alle pengene våre og kort i den og forsegle.

Deretter fikk vi 3 euro og en beskjed om at det var det vi skulle klare oss på den dagen. Vi ble delt i grupper, fikk noen postkort og beskjed om å ta bilder fra akurat samme sted, som fotografen hadde stått. Vi tok metroen frem og tilbake, holdt på å sulte for vi hadde jo tenkt at vi kunne kjøpe oss noe frokost. Men nå måtte vi tenke litt mer på hvordan vi brukte pengene våre. Etter å ha vært på 3 stopp måtte vi finne et supermarked så vi kunne få noe billig mat. Føttene, magen og hode verket, men vi prøvde å holde humøret oppe.

etter endelig å ha funnet noen som kunne engelsk, fikk vi forklart vei til nærmeste supermarked.

Her ble det kjøpt 2 1m lange baguetter, sjokoladepålegg og 6 flasker med vann. En benk ble vår spiseplass, mens vi satt der og dyppet våre baguetter i sjokoladepålegg, kom det en alkoholiker eller noe, og spurte om å bomme en røyk. Det var så klart ikke noe problem. Han hadde veldig mye å prate om, vi viste han postkortene våre og han fikk fortalt oss hvordan vi skulle komme oss dit.




Ekstremt slitne var vi ferdig og Nothre Dame var neste stopp, der skulle vi møte Ivar. Vi fant frem, fikk en sjokolade vi skulle slappe av med i kirken. Deretter skulle vi fylle ut et ark med masse spørsmål om hvordan vi hadde opplevd dagen, og hva vi hadde lært. Etter dette fikk vi endelig pengene tilbake. Da var det rett og finne et sted å spise! Alle utenom Sus ville på Mcdonalds, så Sus bøyde seg for flertallet, mat er mat, når en nesten ikke har spist noe hele dagen.


22.09

Denne dagen var det fri! Det vil si at vi kunne reise ut å ta bilder til oppgaven vår. Jeg har valgt å ta bilder av uteliggere og tiggere. Jeg våknet av meg selv kl 7 og tenkte jeg like gjerne kunne stå opp og oppleve morgnen i Paris. Jeg fikk på meg noen klær, og kom meg ut. De uteliggerne som hadde sitti i nærheten kvelden før, var selvfølgelig borte nå. Jaja, da var det bare å prøve å finne noen nye, jeg gikk ned til metroen og tenkte det kanskje kunne være noe spennende der. Og gjett hva jeg fant? Jo, en uteligger med en liten hvit hund. Jeg ga han litt penger og spurte om å få ta et bilde av han. Og fint for meg svarte han med å nikke på hodet.


Etter å ha tatt litt random bilder, gikk jeg tilbake til hotellet. Jeg kunne jo ikke koden til rommet, og ville ikke banke på for å vekke de andre. Så jeg satt meg ned på gulvet utenfor og håpet at noen skulle våkne. Men fint for meg kom det en mann og låste meg inn, for det var ikke lov å sitte i gangene faktisk.. Fornøyd fant jeg dataen min, og satte meg ned med lydboka mi, til de andre våknet.


Det ble tid for frokost, misfornøyd med mcdonalds valget til de andre, dro Dan, Torleif, Eirik og jeg et sted med metroen og fant en baguette butikk. Gode og mette måtte vi finne de andre, så guttene skulle slippe å dra på shopping med meg. På turen for å finne de andre endte vi opp i en liten koselig park ved Eiffel tårnet, tok litt bilder der før vi gikk videre. Ved Eiffel tårnet er det fullt av slitsome tiggere og selgere, var så irritert på dem at jeg ikke orket å ta bilde av dem engang.



Therese og Beate kom, vi tok metroen til Champs Élysées og fant ut at vi skulle spise middag/lunch her. Bare for å ha gjort det. Det ble en noe dyr middag, med dessert. Og jeg fikk for første gang smakt creme brulee. Det var så absolutt ingen dum opplevelse.


Gode og mette skilte vi lag, Therese og jeg skulle på shopping. Det endte i et par helt fantastiske sko på oss begge og masse solbriller! Slitne etter all gåingen dro vi tilbake til hotellet og så film på Therese sin pc.


23.09

Anders har bursdag!

Nå var det tid for fotoutstilling på fotografiets hus (?). Var en veldig fin utstilling, med mange gamle bilder. Jeg har lyst på analog kamera hvertfall. Vet at pappa har et hjemme hos seg etter Benjamin og kanskje bestefar har noe gammelt liggende.


Etter utstillingen viste Ivar oss en gate med masse fotobutikker, jeg skulle enkli kjøpe et stativ, men kom aldri så langt. Vi ble sultene og fant et sted som så greit ut. Torleif bestilte kokte snegler. Det var noe alle ville smake, mens Jenny og jeg satt å så en annen vei.

3 kvarter og endelig kom maten. Dan og Eirik som hadde bestilt cheesburger fikk seg en overalskelse da de etter en bit oppdaget at den var rå inni! Men sultene og stae skulle de på liv og død spise det. Rart de ikke ble mer dårlige enn de ble.

Turen gikk videre til La Defense, et renere strøk av Paris. Her ble det Frappé på Strabucks og kameraene var stadig oppe. Da folk ville tilbake til hotellet fant Torleif, Eirik og Sus ut at de skulle ta metroen til et eller annet sted og bare gå av. Vi endte opp i en stor leke park, full av barn. Ellers gikk vi bare rundt og oppdaget en ny del av Paris.






24.09

Eirik har bursdag!

Rom 550 klarte å forsove seg til samlingen nede i resepsjonen og ble derfor vekket av banking på døra. Stress. Vi kom oss sakte men sikkert ned og fikk dagens informasjon. Anders, Therese og jeg hadde bestemt oss for å dra til Disney World denne dagen.

Vi tok metroen bort, da vi kom frem fant vi ut at vårt metrokort ikke funka så langt ut i Paris, så vi måtte snike oss gjennom for å komme oss ut av metrostasjonen. Glade og fornøyde løp vi bort til køen for å få kjøpt billetter. Pga metro billettene fikk vi tilogmed rabatt. For en fin verden.

I ekstase kom vi oss inn i parken. Der kunne jeg bodd! Det må vel være himmelen for meg! Med store øyne gikk vi rundt. Fant den første karusellen og tok bilder. Senere på dagen ble vi sultne, vi fant en pizza resturant. Der bestillte vi hver vår lille pizza og den var formet som mikkemus! Hvor tøft er ikke det? Som de 3 små barna vi er løp vi rundt og koste oss, med karuseller i alle fasonger, disney butikker og is. En absolutt herlig dag!







25.09

Dagen er fredag og halve klassen skal hjem. Litt stressa for at jeg ikke har tatt de bildene jeg burde ha tatt, stressa Therese, Anders og jeg ut. Therese hadde så vondt i beina at hun ganske fort tok metroen tilbake til hotellet. Anders og jeg fant noen parker, siden han har park liv i Paris som tema. Det ble tatt litt bilder der, før vi fant noen uteliggere til meg. Anders trang noen solbriller så vi måtte finne en butikk til han. Etter solbrille shoppingen, måtte vi jo selvfølgelig gå forbi mange skobutikker. Som det svake menneske jeg er endte jeg opp med et par turkise sko.

Vi reiste videre med metroen til en ny park, der drakk vi milkshake og slappet av, før vi dro tilbake til hotellet.

På kvelden satt nesten alle inne på rom 547, Chesse hadde vært å bestillt så lite som en dobbel bigmac og 20 cheeseburgere! Bare for å ha litt å spise på utover kvelden. Det endte med å se hvem som klarte å spise en cheeseburger på bare en bit osv. Jeg droppa av der, har ikke sjangs engang. Ellers ble det burger fotball ut av vindu, som nesten traff en franskmann. Han stod utenfor vinduet vårt og banna i 5min før han gikk igjen.

Plutselig fant vi ut at vi skulle ta metroen til Nation og finne noe å drikke. Da skulle det uten tvil raves på metroen, applaus fikk vi tilogmed. Fremme på Nation var det noen som tok seg en øl før vi måtte tilbake, for dette var siste dagen metrobilletten vår var gyldig. Det ble raving tilbake på metroen også, og Eirik fant ut at rulletrappene var noen fantastiske sklier.

Vel fremme tilbake på hotellet skulle vi ta heisen opp til 5etage. Therese sier alvorlig, ikke rave i heisen. Og hva skjer? Heisen viser at vi er i etage 2 alle begynner å rave og plutselig står heisen fast i etage -1! Haha. Vi fikk tilkalt hjelp, og litt stressa finner vi ut at det er kamera som filmer i heisen. Etter å ha blitt helt sykt varme og lekt forskjellige leker. Kom det noen som hjalp oss med å krype ut av heisen. Og vi får slengt til oss kommentaren “ I can see on the tape that you where dancing”, det kommer fort en kommentar fra en av de andre “lat som dere ikke skjønner noe”. Haha, for en kveld. Så var det natt og opp kl 6 dagen etter for å rekke flyet hjem.


26.09

Dagen for hjemreise er kommet. Vi tok med oss kofferter, sekker og bagger og gikk til metroen. Der kjøpte vi en billett til flyplassen Orly. Noe slitene etter dagen før satt vi litt avsosiale på toget. Hadde noen bytter for å komme på riktig linje, endte opp på innenlandsflyplassen. Fløy litt rundt der, før vi oppdaget det. Kom oss på riktig flyplass, og endelig hjemme!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar