mandag 1. april 2013

Zanzibar!

Dagene farer av sted her borte! Påskeferien brukte vi på Zanzibar. Det hele startet med en båttur på ca 6timer. Turen startet med regnvær på en båt med veldig lite tak, heldigvis dukket solen opp etterhvert og tørket våte og kalde hvite kropper. Sammen med sol og god stemning dukket det også opp noen delfiner! De hoppet og svømte rundt båten. Herlig opplevelse! Båten kjørte oss til Kendwa beach. Helt hvit sand og turkist vann. Vakkert!





Noen har blitt solbrent på båttur



Kendwa beach

Vi ble fire stykker som fant ut at vi skulle ta dykkelappen på turen. Store deler av dagene gikk til å oppholde seg i båt, vannkanten eller under vann. Helt fantastisk opplevelse å få være nede på dypet over lenger tid, se alle de fargerike fiskene og fine korallene. Følte jeg dykket i pappa sitt akvarium. Kan jo også informere om at det var 29grader i vannet under dykkingen ned til 18meter. Jeg har fått se fler delfiner (fra dykkebåten), tre blekkspruter, Nemo og en hel del andre flotte, fargerike fisker, en ekkel stor larve og snegle, hummer og fargerik kreps, for ikke å glemme fargerike og piggete sjøstjerner. Har også fått våtdrakt skille og et kutt på kneet.


Siden 11 av 22 ble matforgiftet, ble det kjeks med nutella til frokost



Våtdrakt skille og kutt på kneet en dag i vann og båt


Da dykkelappen var i boks, reiste vi videre til Stone Town. Endelig litt sivilisasjon. Butikker og kafér, masse mennesker og mye god mat. Denne turens høydepunkt var uten tvil et besøk til two table resturant. Det er en matinterresert gammel mann som har vært verden over. I Danmark har han visst holdt kurs om hvordan en skal krydre mat. Nå har han slått seg til ro i Stone Town, med to bord på verandaen, der en kan booke bord og komme å spise. Vi gikk inn en rotete bakgård med kaniner i bur, ringte på døra og den søteste gamle mannen nesten uten tenner, pysjamas lignende bukse og hvit tskjorte åpner for oss. Vi kom inn i en gang der vi tok av skoene, gikk opp en trapp og inn i en stue, der vi hilste på hans kone og sønn. Videre gikk vi ut på verandaen og fikk 7 retters middag servert. Helt fantastisk god mat, og etter fler dager med kun burger og pizza, kunne ikke dette bli bedre.


Tanzania oppholdets første kaffelatte






Lunsj på gata




Jeg holdt forresten på å bli solgt til masaiene for 3 løver og en elefant. Reisefølget mitt fant ut at om de fikk tak i en oter i tilegg, så kunne de ta meg med til masailandsbyene. Heldigvis fant dem ingen oter, så nå er jeg trygt tilbake i Tanga.

Imorgen begynner jeg i praksis. Skal inn i skolehelsetjenesten for 2 uker. Veldig spent på det. Mye av spenningen er hvordan det skal gå med kommunikasjonen. Min swahili er ikke akkurat best. Men gleder meg!

Kan informere om at internett ikke er spesiellt bra her borte og at jeg må begynne å skrive innleggene her uten nett, for så å legge de ut når nettet er stabilt:)


4 kommentarer:

  1. Håper du koser deg masse søtis! Savner deg her hjemme..
    Klem

    SvarSlett
  2. Min kjære flotte! Gøy å lese om alt du opplever, og få litt inntrykk av hvordan dagene dine der er. Savner deg hardt, men unner deg flotte dager med fantastiske opplevelser! Nyt alle inntrykk, gleder meg til å se det flotte trynet ditt til sommeren, og da høre og se enda mer av alt som har skjedd. Mange klemmer, veldig glad i deg <3

    SvarSlett
  3. Morsomt å se og lese :) Så mange fine bilder :) Godt å se at du har det bra <3 Glad i deg, savner deg. Klemmer fra mamma

    SvarSlett
  4. Savner dere også<3 Gleder meg til å se dere til sommeren!

    SvarSlett