torsdag 2. mai 2013

Safari Ngorongoro

Bussturen til Arusha:
Mye en kan ha med på sykkelen

Tilstanden rundt bussene

Kjøpte en diger avokado gjennom bussvinduet


Første dag på safari startet med en rask frokost bestående av knekkebrød på utsiden av motellet. Kan jo fort nevne at jeg var en av de heldige 5 som sov på et annet motell enn de andre. Det var elendig standard, og jammen hadde Erik som skulle sove i overkøya en BH i senga si! Ikke visste Anni eller jeg hvordan den var kommet dit, og den var hvertfall ikke vår. I et mislykket forsøk i å prøve og forklare at denne ikke var vår, endte det med at en av de ansatte kastet den på myggnettet vårt! Haha, det ble mye latter mens vi prøvde å ikke tenke på hva som skjer på billig skittene motell. Tilbake til frokosten, så var årsaken at vi verken turte eller oppfattet hvor en kunne spise der vi hadde sovet. 

Vi kom oss avgårde godt plassert i safari bilene. I det vi skulle kjøre inn mot krateret fikk den ene bilen motorstopp! Utålmodig og en smule irritert var jeg nå sikker på at sjansen for å se løver hadde forsvunnet. Etter over en time fikk de endelig start på bilen igjen, klokka viste lunsjtid og var klare for tur. 

Vi kom oss inn til krateret og stemningen i bilen letter når det ene dyret etter det andre begynte å vise seg. Sommerfuglene tittet frem i magen og jeg følte meg som et lite barn igjen. Vi så mange sebraer, gnu og buffaloer. Flamingoer og strutter hadde også lyst til å vise seg frem. Plutselig sier sjåføren vår at han lukter simba. Og jammen kunne vi se en hannløve ligge å hvile blandt alle dyrene. Vi var så utrolig heldige at han reiste seg og tok en strekk. For et vakkert dyr og så nær!

I ekstase kjørte vi videre. Turens hovedmål var oppnådd. Videre på turen kunne vi skimte nesehorn og elefanter. Etterhvert som vi kjørte møtte vi plutselig på en elefant som ville krysse veien. Fantastisk å ha de ville dyrene så nær!

Vi stoppet ved en dam der det var mange flodehester. Ikke ante jeg at de lagde så mange rare lyder. Men at de lett deler et menneske i 3 deler, var lett å forstå når en så de store tenna. Videre fikk vi se noen rare fugler og enda fler elefanter. Jeg så på turen som vellykket og ferdig. Fire av de fem store var sett, elefant, buffalo, nesehorn og løve. Batteriet til kamera lå i vesken og jeg halvsov med Susanne Sundfør syngende "du vil, du vil, du vil". Bilen stopper og der stod det 5-6 hunnløver! I ekstase rev jeg frem kamera som til min store fortvilelse ikke hadde noe batteri! Jeg fikk slengt batteriet i kamera og hang meg ut av vinduet så jeg nesten falt ut. Løvene var bare få meter fra bilen! For en opplevelse! Jeg er fortsatt i ekstase av å tenke på denne hendelsen. Det er uten tvil de vakreste dyrene jeg noen gang har sett. 

Det er helt utrolig at vi fikk være så heldige! Dette lagres som topp 5 i opplevelsesbanken!



Ngorongoro krateret

 


 

 




 

 




 













 












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar